NRD Начало
Сряда, 1 Октомври 2025
Начало Калейдоскоп Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството
1386
Калейдоскоп

Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството

Тези водни съдове, произведени между 1959 и 1962 г., са оформени чрез традиционен метод на навиване и след това полирани, което им придава мек, земен блясък. Процесът на Квали произлиза от местни техники на керамика, които е усвоила в младостта си. Втората част на изложбата акцентира на керамиката, създадена от наследниците на влиянието на Квали.

| 01 Октомври 2025, 23:59 ч.
Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството
Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството
Снимка © AP

Изложбата в галерията на Форд Фондацията представя как чернокожите жени художници оформят не само глина, но и самата история на изкуството. "Body Vessel Clay: Black Women, Ceramics & Contemporary Art" обхваща три поколения творци, започвайки с Лади Досеи Квали (Ladi Dosei Kwali). Родена през 1925 г., Квали създава водни съдове между 50-те и 70-те години в Абуя, Нигерия, свързвайки интимността на домашните съдове с по-широкото признание на глината като художествено средство.

Тези водни съдове, произведени между 1959 и 1962 г., са оформени чрез традиционен метод на навиване и след това полирани, което им придава мек, земен блясък. В първата зала, тези обекти са контекстуализирани чрез архивни фотографии и публикации, които документират нигерийската керамика и кариерата на Квали, подчертавайки как нейната практика е била локално коренна и глобално призната.

Процесът на Квали произлиза от местни техники на керамика, които е усвоила в младостта си. По-късно, в Центъра за керамика в Абуя, тя развива тези техники в уникален стил. Там тя научава съвременни студийни техники, като декоративно глазиране и експериментиране с глинен въртящ се плот, оставайки свързана с тактилния труд на ръчно оформената глина. Квали е първата жена, която учи и успява в обучителния център, отваряйки пътя за чернокожите жени художници по света.

Втората част на изложбата акцентира на керамиката, създадена от наследниците на влиянието на Квали. Докато Квали влиза в центъра като вече утвърдено село, Халима Ауду (Halima Audu) принадлежи на по-млада генерация стажанти. Нейният съд от 1959 г., с тъмен, лъскав глазур и остро изрязани геометрични мотиви, демонстрира как тя и другите пренасят местните традиции в съвременен контекст.

Изложени до него, матовият съд на Магдален Одундо (Magdalene Odundo) от 1979 г. интегрира това наследство с нова скулптурна езикова форма. По-късните произведения на Одундо, разположени в задната част на галерията, показват нейни характерни съдове с дълги вратове, които подчертават смелия им силует и играта между извивка и баланс.

Съвременни художници като Симон Лий (Simone Leigh) и Адеbunми Гбадебо (Adebunmi Gbadebo) следват тази традиция. Лий посочва Квали и Одундо като вдъхновение за своята работа като скулптор. В ъгъла на галерията, на пода, е поставена скулптура на Лий от серията "Village Series", която преобразува визуалната форма в монументално изразяване на традициите на плитките на чернокожите жени.

Наблизо, "Сам" на Гбадебо, оформен от почва, събрана от плантацията True Blue в Южна Каролина, става мемориал за земя и тяло, наследство и загуба. На пода също така са произведения от серията "Infidel" на Фиби Колингс-Джеймс (Phoebe Collings-James), известна с използването на глина за разглеждане на теми като уязвимост и власт.

Графичната стена на Нонцикелело Мутити (Nontsikelelo Mutiti) при входа и изхода представя поле от повтарящи се геометрични мотиви, което задава ритъма на изложбата. Дизайнът паралелно с текстурираните повърхности на съдовете регистрира труда на художниците. Тези следи не са просто декорация, а записи на експерименти и присъствие — доказателства за опитността на чернокожите жени с глина.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Важните новини на NRD2 за 01.10.2025 г.
Скулптура на Тина Търнър в Браунсвил предизвика гняв заради странния си видСтатуя на Тина Търнър (Tina Turner) беше открита в родния й град Браунсвил, Тенеси. Висока 10 фута, тя пр ...
Реставрират "Слепването на Самсон" на Рембранд
Монументално произведение на холандския художник Рембранд ван Рейн (Rembrandt van Rijn) ще премине през значителни консервационни обработки в музея Стадел във Франкфурт, Германия. ...
Възможности за художници и творци в САЩ
В света на изкуствата, месечните списъци с възможности на BBC предлагат ценен ресурс за творци, които търсят финансиране и подкрепа. Тези списъци са насочени към художници и креати ...
Лидерите на ЕС разделени относно изграждането на дронова стена
Ситуацията с нарушенията на въздушното пространство в Европейския съюз постави на дневен ред изграждането на т.нар. "дронова стена". Лидерите на ЕС, събрали се в Дания, имат различ ...
Сара Хедли Хаймърс изследва Юга на Франция
Югът на Франция е място, където се срещат красотата и луксът. От драматичните скали на Вердън до червените килими на Кан, този регион привлича не само туристи, но и знаменитости. К ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Елизабет Дени нов директор на Outsider Art Fair
Елизабет Дени (Elizabeth Denny) беше назначена за нов директор на Outsider Art Fair миналата седмица. Изложението, основано през 1993 година, е известно със своето внимание към арт ...
Премиера на 11,000 Strings в Ню Йорк с 50 пиана
В Ню Йорк, в Armory на Park Avenue, започна амбициозна серия от представления, които продължават до 7 октомври. Те отбелязват северноамериканската премиера на "11,000 Strings," орк ...
Ню Йорк добавя пет нови културни организации в Групата на културните институции
Групата на културните институции в Ню Йорк (CIG) добави пет нови културни неправителствени организации в своето членство. Новите членове са Музеят на децата в Бронкс, Музеят на Луи ...
Университетът на Калифорния, Ирвайн поема музея на изкуствата в окръг Ориндж
Музеят на изкуствата в окръг Ориндж (OCMA) вече е част от Университета на Калифорния, Ирвайн (UC Irvine). След три години в нова сграда на стойност 98 милиона долара, университетът ...
ЮНЕСКО открива виртуален музей на откраднати културни обекти
На понеделник, ЮНЕСКО, културната организация на ООН, откри първия в света виртуален музей на откраднати културни обекти, който включва хиляди артефакти, достъпни в 3D формат. Иниц ...
Тикер в 23:00 ч.
Елизабет Дени (Elizabeth Denny) беше назначена за нов директор на Outsider Art F ...
Начало Калейдоскоп
1386
Калейдоскоп

Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството

Тези водни съдове, произведени между 1959 и 1962 г., са оформени чрез традиционен метод на навиване и след това полирани, което им придава мек, земен блясък. Процесът на Квали произлиза от местни техники на керамика, които е усвоила в младостта си. Втората част на изложбата акцентира на керамиката, създадена от наследниците на влиянието на Квали.

| 01 Октомври 2025, 23:59 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството
Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството
Снимка © AP

Изложбата в галерията на Форд Фондацията представя как чернокожите жени художници оформят не само глина, но и самата история на изкуството. "Body Vessel Clay: Black Women, Ceramics & Contemporary Art" обхваща три поколения творци, започвайки с Лади Досеи Квали (Ladi Dosei Kwali). Родена през 1925 г., Квали създава водни съдове между 50-те и 70-те години в Абуя, Нигерия, свързвайки интимността на домашните съдове с по-широкото признание на глината като художествено средство.

Тези водни съдове, произведени между 1959 и 1962 г., са оформени чрез традиционен метод на навиване и след това полирани, което им придава мек, земен блясък. В първата зала, тези обекти са контекстуализирани чрез архивни фотографии и публикации, които документират нигерийската керамика и кариерата на Квали, подчертавайки как нейната практика е била локално коренна и глобално призната.

Процесът на Квали произлиза от местни техники на керамика, които е усвоила в младостта си. По-късно, в Центъра за керамика в Абуя, тя развива тези техники в уникален стил. Там тя научава съвременни студийни техники, като декоративно глазиране и експериментиране с глинен въртящ се плот, оставайки свързана с тактилния труд на ръчно оформената глина. Квали е първата жена, която учи и успява в обучителния център, отваряйки пътя за чернокожите жени художници по света.

Втората част на изложбата акцентира на керамиката, създадена от наследниците на влиянието на Квали. Докато Квали влиза в центъра като вече утвърдено село, Халима Ауду (Halima Audu) принадлежи на по-млада генерация стажанти. Нейният съд от 1959 г., с тъмен, лъскав глазур и остро изрязани геометрични мотиви, демонстрира как тя и другите пренасят местните традиции в съвременен контекст.

Изложени до него, матовият съд на Магдален Одундо (Magdalene Odundo) от 1979 г. интегрира това наследство с нова скулптурна езикова форма. По-късните произведения на Одундо, разположени в задната част на галерията, показват нейни характерни съдове с дълги вратове, които подчертават смелия им силует и играта между извивка и баланс.

Съвременни художници като Симон Лий (Simone Leigh) и Адеbunми Гбадебо (Adebunmi Gbadebo) следват тази традиция. Лий посочва Квали и Одундо като вдъхновение за своята работа като скулптор. В ъгъла на галерията, на пода, е поставена скулптура на Лий от серията "Village Series", която преобразува визуалната форма в монументално изразяване на традициите на плитките на чернокожите жени.

Наблизо, "Сам" на Гбадебо, оформен от почва, събрана от плантацията True Blue в Южна Каролина, става мемориал за земя и тяло, наследство и загуба. На пода също така са произведения от серията "Infidel" на Фиби Колингс-Джеймс (Phoebe Collings-James), известна с използването на глина за разглеждане на теми като уязвимост и власт.

Графичната стена на Нонцикелело Мутити (Nontsikelelo Mutiti) при входа и изхода представя поле от повтарящи се геометрични мотиви, което задава ритъма на изложбата. Дизайнът паралелно с текстурираните повърхности на съдовете регистрира труда на художниците. Тези следи не са просто декорация, а записи на експерименти и присъствие — доказателства за опитността на чернокожите жени с глина.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Важните новини на NRD2 за 01.10.2025 г.
Реставрират "Слепването на Самсон" на Рембранд
Възможности за художници и творци в САЩ
Лидерите на ЕС разделени относно изграждането на дронова стена
Сара Хедли Хаймърс изследва Юга на Франция
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Елизабет Дени нов директор на Outsider Art Fair
Под прожектора
Премиера на 11,000 Strings в Ню Йорк с 50 пиана
Под прожектора
Ню Йорк добавя пет нови културни организации в Групата на културните институции
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.